Rancangan TV dan Trauma terhadap Saya

Assalamualaikum :')


Masa zaman gua sekolah dulu, ada beberapa rancangan TV yang bagi gua sangat celaka dan memberikan impak trauma pada gua.. Kesan side-effect ni kekal sampai sekarang, sebabtulah gua sekarang sewel dan mereng... otak dah tak betul dek kerana menonton rancangan TV ni..

Korang mesti ingat rancangan Barney and Friends kan? Yang ada seekor dinasaur warna purple dikerumuni oleh kanak-kanak..



Bagi gua Barney ni sangat celaka.. kalau korang perasan, body-language Barney menampakkan diri dia seekor dinasaur yang pervert serta pedophile, cara cakap dia macam nak cabul kanak-kanak kat dalam rancangan tu.. gua sekali tengok rancangan TV ni dah bley baca sifat dia..

Lepas tu setiap kali habis rancangan, dia mesti nak nyanyi lagi trademark dia, "I love you, you love me, we are happy family" sambil memeluk kanak-kanak.. Damn.. gua punya bulu roma dah naik meremang.. Ni semua adik gua punya pasal la.. dia punya celaka sampai rancangan macam ni pun nak tengok.

Cakap pasal rancangan kanak-kanak, masa gua kecik-kecik dulu, ada satu lagi rancangan yang sangat celaka, tak silap gua nama rancangan tu High-5



Entah apa yang best ngan rancangan ni, gua tengok ramai bebudak suka sangat tengok rancangan ni, lepas tu selang beberapa minit, mesti ada aktiviti menyanyi dan menari.. part menari yang gua tak bley tahan, pasal cara dia menari tu sangat celaka yang mengundang maki hamun gua.

Walaupun gua kutuk rancangan ni, tapi kadang-kadang kalau takde orang kat rumah, gua pun ikut join sekali menari sewaktu rancangan ni berkumandang.. hmm.. gua pun celaka jugak..

Bagi gua rancangan ni tidak memberikan sebarang faedah kepada kanak-kanak.. Moral gua pun masa tu dah start jatuh dek akibat menonton rancangan ni. Nasib baik mak gua tak hantar gua ke pusat pemulihan akhlak..

Masa zaman akhir 90'an an awal 2000, rakyat Malaysia begitu taksub dengan rancangan telenovela berbahasa latin. Terutama sekali bagi pihak ibu-ibu suri rumah, mesti takkan miss rancangan telenovela ni, dah la rancangan ni banyak episod, kalau 30 hingga 40 episod tu kira ok lagi la.. ni satu telenovela mau dekat 200 episod, dari Isnin sampai Jumaat, mesti ada rancangan telenovela ni kat TV2, TV3 dan NTV7..

Antara telenovela yang gua masih ingat lagi ialah rancangan Rosalinda..



Hmm,,, rancangan ni dah la bersifat jiwang karat, pastu penuh dengan plot cemburu, cinta, dendam dan pengkhiatan, lepas tu banyak sangat adegan suspens. Gua trauma dengan Rosalinda kerana sifat dia yang konon-kononya berjiwa kental dan cekal, sekali datang seekor jantan latino, terus meleleh tak bermaya.. watafak sial ini minah..

Lagi satu rancangan yang gua tak bley angkat ialah Xena The Warrior Princess.. memang bullshit habis, mengisahkan tentang seorang wirawati yang berkelana untuk menghapuskan kuasa jahat dan kuasa magik..



Ntah hapa-hapa la ngan rancangan TV masa tu, rancangan mengarut yang penuh dengan teori dan adegan mistik pun nak tayangkan ke?

Faktor utama gua tak suka Xena The Warrior Princess ialah watak Xena tak cun langsung... cuba la amik Lisa Surihani berlakon, mesti best.. pastu taruk gua sebagai side-kick Lisa, mesti meletup punya rancang ni. Faktor kedua gua tak suka rancangan ni ialah pada kostum dia. Kstum sangat buruk serta tidak menyelerakan.. tak sexy langsung... nak jadi pahlawan mesti la dress macam seorang pahlawan.. pakai la baju kebaya dengan high-heel Jimmy Choo.. mesti mengancam..

Last sekali, rancangan yang paling amat amat amat amat amat gua benci serta trauma ialah WWE atau dulunya dikenali sebagai WWF.. sangat bullshit!!



Setiap minggu mesti disiarkan kat TV, pastu apa yang diorang buat kat dalam rancangan ni ialah bergaduh sambil maki memaki je.. memang tak nampak ganas langsung.

Dah la gaduh cara tipu, pastu dia punya sakit tu palsu, yang gua tak bley tahan ialah penonton-penonton punya la gila babi teruja, 100% fokus pada setiap fight. Terutama sekali pak cik gua.. perghh.. orang tua tu memang tak bley miss wrestling.. mesti nak tengok wrestling, gua pun tak paham, dah tua-tua pun masih ada selera pada keganasan dan kekerasan.( mampos gua kalo dia baca ni)

Gua trauma ngan wrestling pasal diorang sangat gross!! Dress macam gay, dengan pakai speedo atau seluar ketat yang diperbuat daripada lurex atau kulit, pastu sebelum fight mesti nak bikin drama. Memang rancangan ni khas untuk gay.. Stupid betul!

Actually gua cuma ceritakan beberapa rancangan TV yang bagi gua sangat celaka. Sebenarnya banyak lagi rancangan celaka.. tapi gua tak bley taip panjang-panjang.. nanti member gua Cik Tengku Adriana komplain gua taip panjang-panjang..

p/s: Bagi gua rancangan Adamaya pun celaka jugak,.. tapi memandangkan Lisa Surihani berlakon, gua tak berani nak kutuk..





No comments:

Post a Comment